Polskie Towarzystwo Fizyczne Oddział w Katowicach
zaprasza na konwersatorium na którym:
dr hab. Paweł Bernard, prof. UJ
z Zakładu Dydaktyki Chemii, Wydział Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego
wygłosi wykład w języku polskim pt.
Zastosowanie pomiarów obciążenia poznawczego w dydaktyce
Teoria obciążenia poznawczego (ang. Cognitive Load Theory) to teoria psychologiczna opracowana przez Johna Swellera w latach 80. XX wieku. Zajmuje się tym, jak ludzki mózg przetwarza i przyswaja informacje podczas uczenia się. Teoria opiera się na założeniu, że zasoby poznawcze człowieka są ograniczone, co oznacza, że istnieje limit informacji, które można jednocześnie przechowywać i przetwarzać w pamięci roboczej. Analiza procesu uczenia się w świetle tej teorii pozwala nam tak projektować materiały edukacyjne, aby zoptymalizować ten proces. Można tego dokonać poprzez pomiary obciążenia poznawczego, często definiowanego jako wysiłek umysłowy związany z rozwiązywaniem problemów i transferem informacji pomiędzy pamięcią roboczą a pamięcią długoterminową. Istnieje kilka sposobów pomiaru obciążenia poznawczego. Klasycznie odbywa się to za pomocą metod subiektywnych, takich jak ankiety, wywiady i testy samooceny. Z drugiej strony bardziej obiektywne wyniki można uzyskać, mierząc reakcje fizjologiczne organizmu, takie jak reakcja skórno-galwaniczna, śledzenie ruchu i średnicy gałek ocznych, analiza zmienności rytmu serca, elektroencefalografia czy rezonans magnetyczny. Podczas wykładu przestawione zostaną przykłady zastosowania pomiarów obciążenia poznawczego do optymalizacji klasycznych materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w nauczaniu chemii oraz oszacowania przydatności materiałów dydaktycznych bazujących na rzeczywistości wirtualnej i mieszanej.
e-mail:pawel.bernard@uj.edu.pl
http: www.zdch.uj.edu.pl/bernard
Konwersatorium odbędzie się hybrydowo w czwartek 23.01.2025 r. o godz. 1600 w Auli Kopernika, ul. Bankowa 14 w Katowicach oraz poprzez platformę Teams.
Do transmisji w Teams można dołączyć od godz. 1530.
Link do transmisji: Teams.